Årsplan 0. klasse

Her får du forslag til en årsplan til Kontext+ 0.

Årsplanen følger som udgangspunkt kapitelstrukturen i elevbøgerne, der er udledt af Fælles Mål i matematik og baseret på en gennemtænkt faglig progression. Klik her for at få en skrivbar version af årsplanen.

I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger:
Uge 42: Efterårsferie
Uge 51-52: Juleferie
Uge 7: Vinterferie
Uge 14: Påskeferie
Uge 26-32: Sommerferie

Webdelen til elevbogen og værkstedsbogen indeholder en række resurser fx arbejdsark, forældrefilm som også kan være til gavn i din forberedelse og GeoGebra-filer, som kan inddrages efter behov. Eleverne har også fri adgang til værktøjsprogrammet, FotoMat, hvor de selv kan producere opgaver.

En anden mulighed for et digitalt supplement til Kontext+ er Villeby, som indeholder en række matematiske aktiviteter.

Hvis du vil printe hele årsplanen skal du trykke på Åbn alle og derefter Print årsplan.

Tallene fra 1 til 10

Fx uge

33-36

Eleverne skal arbejde med tallene fra 1 til 10. Der fokuseres på tallenes navne, udseende og det antal, der knytter sig til tallet. Gennem værkstedsarbejde får eleverne konkrete erfaringer med at forme og farve de ti cifre og med tælling af konkrete genstande op til 10. Der arbejdes med de sammenhænge, hvori tal indgår i vores hverdag, og den betydning tallene omkring os har.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Geometri i hverdagen

Fx uge

37-40

I kapitlet fokuseres på de former, vi omgiver os med i hverdagen. Eleverne skal arbejde med gengivelse af det, de ser i virkeligheden, dvs. hvordan den tredimensionelle verden kan omsættes til simple todimensionelle figurer på papiret. I værksteder arbejdes der med tegning af det virkelighedsnære – tegning af træer, huse mv. – og med konstruktion af en by af kuber med udgangspunkt i en arbejdstegning. Eleverne arbejder også med omrids, skyggebilleder og forskellige afbildninger af ting omkring os.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Fra 1 til 10 i rækkefølge

Fx uge

41-45

Arbejdet med tallene fra 1 til 10, som eleverne påbegyndte i det første kapitel, tages op igen. Denne gang er der fokus på den rækkefølge tallene står i. Der fokuseres på talrækker og på at kunne afgøre, hvilke tal der kommer før og efter. Tallenes navne arbejdes der videre med, og elevernes opmærksomhed skærpes mod at kunne sige tallenes navne uden støtte fra en tælleremse. I værkstedsarbejdet er der mange mindre øvelser, der giver fokus på rækkefølge, og så får eleverne mulighed for at lære et sæt spillekort godt at kende, idet der er mulighed for igangsættelse af meget godt talarbejde med sådanne spillekort.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Geometriske figurer

Fx uge

46-49

I kapitlet introduceres enkle geometriske figurer som cirkel, trekant, firkant og femkant. Elevernes opmærksomhed skærpes mod antallet af kanter og hjørner i ”de kantede” figurer, og på hvordan disse og andre egenskaber kan anvendes til kategorisering af figurerne. Eleverne får i værkstedsarbejdet lov at gå på jagt efter figurer, og de får mulighed for at konstruere større figurer ved sammensætning af mindre figurer. Derudover introduceres linealen som tegneredskab og GeoGebra som digitalt værktøj.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Tallene fra 1 til 20

Fx uge

50-3

Talområdet udvides til tallene op til 20. Der er fokus på tallene over 10, deres navne, udseende, den rækkefølge, de kommer i, og så selvfølgelig det antal, de repræsenterer. Eleverne får i værkstederne mulighed for at arbejde videre med tælling op til 20, og der skal arbejdes med sorteringer på forskellig vis, hvor et arbejde med tælling naturligt indgår. Derudover påbegyndes en systematisering i tiere og enere, så eleverne dermed introduceres til positionssystemet.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Symmetri og mønstre

Fx uge

4-8

Eleverne arbejder videre med den geometri, der omgiver os. Der fokuseres på symmetri, hvor eleverne går på oplevelse i omgivelserne for at blive bevidste om den symmetri, der fx findes i naturen på sommerfugle. Derudover arbejder eleverne med mønstre, som de selv skal finde på, men også mønstre, som er påbegyndt, og som eleverne skal videreføre. Elevernes opmærksomhed skærpes på, mod gentagelsen af en grundfigur for at kunne omtale noget for et mønster. Værkstedsarbejdet giver eleverne mulighed for at få konkrete erfaringer med konstruktion af både symmetri og mønstre.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Tælle og regne

Fx uge

9-12

Eleverne skal i dette kapitel få de første erfaringer med regningsarten addition. Vi tager igen udgangspunkt i den kendte virkelighed. Eleverne arbejder indledningsvist med fortsæt tælling, som medfører, at eleverne placeres i situationer, hvor de skal tælle videre fra et bestemt tal i stedet for at skulle tælle alt forfra igen. Derfra indgår forskellige opgaver hvor eleverne fra konkrete situationer til symbolsk repræsentation arbejder med addition med tallene fra 1 – 20. I værkstederne arbejder eleverne konkret med tælling og addition. Derudover arbejder eleverne med begreberne det dobbelte, det halve, lige så mange samt flere og flest og færre og færrest.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Retning og placering

Fx uge

14-17

I kapitlet fokuseres på de ord, som vi anvender til at beskrive genstandes placering i forhold til hinanden. Det kan være ord som foran, bagved, over, under, i, på osv. Derudover skal eleverne arbejde med retningsangivelser: højre og venstre. I værkstederne får eleverne mulighed for at få erfaringer med højre og venstre med udgangspunkt i egne hænder og fødder. Derudover skal eleverne give hinanden instruktioner, når figurer skal bygges, hvilket kræver brug af placeringsord.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Regn med tallene

Fx uge

18-21

Der arbejdes videre med addition af tallene op til 20. Udgangspunktet er handel, som mange elever jo allerede har erfaringer med. Dog er elevernes kendskab til de konkrete mønter indimellem begrænset, så dem får eleverne gode muligheder for at blive fortrolige med både gennem værkstedsarbejde og arbejdet med opgaver i elevbogen. Der fokuseres derudover på muligheden for at spille spil, idet der ofte naturligt indgår en del regnearbejde fx i forbindelse med at holde pointregnskab.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Måling

Fx uge

22-25

Eleverne arbejder med måling af tid, længde og vægt i dette kapitel. I arbejdet med tid fokuseres på klokken. Der arbejdes primært med hele klokkeslæt, og eleverne skal forholde sig til, hvornår på døgnet forskellige aktiviteter foregår. Både det analoge og det digitale ur præsenteres. I arbejdet med længde og vægt er der tale om et relativt målingsbegreb, hvor der fokuseres på en sammenligning: Hvad er tungest? Hvilken pind er den korteste? osv. frem for kendskab til forskellige enheder. Linealen og centimeter på linealen introduceres. I værkstederne får eleverne erfaringer med måling af vægt og længde med ikke-standardiserede målingsredskaber.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.