maal_kap3

Kapitlet handler om parallelitet. Det indgår i hverdagssprog som parallelparkering, parallelklasse osv. Eleverne skal således orienteres mod det geometriske begreb. Elever bør opleve, at linjer kan ligge skråt og stadig være parallelle. Når veje ikke er parallelle vil de møde hinanden eller krydse hinanden. Det betyder, at der opstår vinkler som rette, spidse og stumpe.

Scenariet For fulde sejl omhandler egenskaber ved forskellige typer af firkanter og trekanter. Inden for trekanter fokuseres der på ligesidede, ligebenede og retvinklede trekanter. Inden for firkanter fokuseres der på kvadrater, rektangler, parallelogrammer og romber.

Dette sidste scenarie introducerer eleverne for punkter organiseret i et systematisk gitternet, som en del af et indledende arbejde med koordinatsystemet. Det er centralt, at eleverne får øje på, at der skal være et fixpunkt – et nulpunkt – hvis man skal give punkterne navn som talpar. Præsenter ved en indledning måden man skriver talpar på med parenteser og komma mellem de to tal – ikke at forveksle med decimaltal.