maal_kap4

I kapitlet i arbejde der med to forskellige forståelser af brøkbegrebet:

1: Brøker kan repræsentere delene af en helhed, en del af et område (fx 􀀆􀀈 sandwich, 􀀆􀀈 æble), en del af et antal (fx 2 kugler ud af 4 kugler) og en del af en værdi (fx 3 kr. ud af 12 kr.)

2: Brøker kan repræsentere et tal på en tallinje, som gør det muligt at regne og sammenligne størrelser på brøktal.

I første scenarie skal eleverne anvende brøker til beskrivelse af dele af en helhed. Det drejer sig om at tage stilling til, hvor meget hver elev får – hvilket ikke umiddelbart er gennemskueligt. Det skal brøkdelene være med til at afsløre.

I scenariet Klassefesten er der fokus på brøker som et måltal (fx 1/2 så meget ananasjuice som vand …), og at dette måltal kan beskrives ved hjælp af en skala – som tallinje (linjen på et målebæger). Senere i scenariet skal de forholde sig til brøkernes relative størrelse.