maal_kap4

Talområdet udvides fra de naturlige tal til de hele tal ved indførslen af de negative tal. Det centrale i scenariet Krigsskibet der sank, er at se havoverfladen som et defineret nulpunkt. Der tales altså om over og under havoverfladen, som der kan tales om højre og venstre for nul på en tallinje.

Udgangspunktet for scenarie Koldt på toppen er at arbejde med minustegnet som fortegn. Der fortsættes i samme spor med tallinje og negative tal, som ved det foregående scenarie.

I scenariet Vinter og saltning ser vi rent fagligt på, hvordan de negative tal indgår i en udvidelse af koordinatsystemet. Det sker ved at have en andenakse, som er udvidet med de negative tal. Eleverne arbejder med en grafrepræsentation af data – fra tabel til graf og omvendt. Eleverne skal både kunne overføre tal fra tabeller ind i et koordinatsystem og aflæse grafen for bestemte værdier.

I scenariet Ballonfærden indledes der med koordinatsystemet som en måde at præcisere, hvor man er, eller hvor man bevæger sig hen. Eleverne skal beskrive lineære bevægelser og forsøge at finde systemer og undersøge sammenhænge i talparrene.