maal_kap1

Vi fortsætter i sjette klasse med at arbejde med talsystemets udvidelse fra de naturlige tal til de rationale tal. Kapitlet udbygger elevernes indsigt i, hvad procenttal er. I scenariet Parkering skal eleverne anvende procenttal til at sammenligne størrelser.
I scenariet DM i street dance skal eleverne sammenligne og ordne decimaltal, der repræsenterer point givet for børnenes dansefærdigheder. Eleverne skal beregne gennemsnit og foretage afrundinger til tiendedele og hundrededele. Det centrale er talforståelsen af decimaltallene frem for beregning med decimaltallene.
Scenariet På opdagelse i rummet har fokus på forholdstal og forholdet mellem to størrelser og modeller, som kan beskrive det. Her indføres bl.a. brugen af målestoksforhold ved at beskrive behovet for at gengive store størrelser som planeter i relativt mindre størrelser.
I scenariet Cykelturen behandles begrebet fællesnævner, når der skal sammenlignes og beregnes i forbindelse med intervaltræning.
I scenariet Noahs Gartneri arbejder eleverne med kvadrater, kvadrattal og kvadratrødder i relation til arealer og sidelængder. Kvadratrødder introduceres som sagt først senere i Fælles Mål, men vi mener, at det giver god mening at arbejde med en indledende forståelse i kombination med kvadrattallene – og kende til kvadratrodstegnet på lommeregner. Senere, når man regner med cirklens areal, bliver det anvendeligt.