maal_kap4

Forståelsen af egenskaber og sammenhænge ved de geometriske figurer er didaktisk beskrevet gennem Van Hieles fem trin. Forskningen viser, at mange elever ikke kommer videre end Van Hieles trin 1. Vi anvender de første tre trin.
Scenariet Hvorfor A4? er en opsamling på arealbegrebet knyttet til rektangler samt anvendelse af forskellige arealenheder.
Scenariet Helt ude i skoven er henlagt til naturen for at skabe rammer, hvor der arbejdes med trekanter i store størrelser. Det medfører bl.a. overvejelser om, hvordan man måler vinkler over store afstande.
Scenariet Vikingeteltet bygger på historien om Osebergskibet fra Norge. Sammen med det, blev der også udgravet dele af et stort telt. Modellen af teltet giver gode muligheder for at arbejde med trekantskonstruktioner og udlede brugen af højden som udgangspunkt for arealberegning.
I scenariet Glasmosaikker arbejder eleverne med egenskaber ved de geometriske figurer. Eleverne skal kunne kategorisere egenskaber ved kvadrater, rektangler, parallelogrammer og om ”ens” figurer -ligedannede eller kongruente figurer.