maal_kap5

I scenariet Trafiktælling arbejdes der med gennemsnit på forskellige måder, bl.a. om, hvornår det giver mening at anvende gennemsnit til beskrivelse af data. Der er tale om et aritmetisk gennemsnit – en talmæssig størrelse – ikke en bestemt observation.
I scenariet Helt hen i vejret fortsættes arbejdet med gennemsnit. Eleverne kommer til at aflæse skemaer, tabellægge, beskrive og tolke et datasæt.
I dåsekast-scenariet arbejdes der med enkeltobservationer, og hvordan disse kan systematiseres og sammenlignes. Der fokuseres særligt på hyppighed- og frekvensbeskrivelser, herunder overvejelser om, hvornår det ene er at foretrække frem for det andet. Frekvens beregnes både i brøktal og procent, så eleverne sideordnet kan anvende begge dele.
I scenariet Fartmåling er der en lang række observationer/målinger af, hvor stærkt biler kører ved et vejarbejde. De mange observationsværdier skaber behovet for en systematisering og ordning, at det kan give mening at inddele målingsresultaterne i intervaller. Eleverne kommer til at tabellægge, beskrive og tolke datasæt ved brug af intervallers hyppighed og frekvens.
I scenariet En tur i Tivoli ses en umiddelbar sammenhæng mellem lykkehjulets geometriske udformning og for, at chancen for at lande på en af farverne. Eleverne skal beregne sandsynligheden for enkle hændelser.