maal_kap7

I første scenarie bygges videre på elevernes tidligere erfaringer ved at sammenligne en beregning af rumfang med måling af rumfang. Der arbejdes med formler. Det er dog til overvejelse, hvor formalistisk man skal angribe formlerne. Eleverne bør hellere udvikle en fornemmelse for, hvordan de variable i formlen spiller sammen, snarere end at forsøge at huske formlerne udenad.

I scenariet Malerbøtter udvides rumfangsbegrebet med en introduktion af cylinderen. Eleverne skal erfare, at der er tale om en rumlig figur med en krum overflade og med to endeflader, som er cirkelformede og parallelle. Eleverne skal indse, at ved både cylinderen og kassen gælder det, at rumfanget kan findes ved grundflade gange højde.
I scenariet Tegnedag i 6.c skal eleverne beskæftige sig med forskellige former for rumlig tegning. I scenariet vil de stifte bekendtskab med perspektivisk tegning, isometrisk tegning og projektionstegning. Det omtales samlet som 3D tegninger.