maal_kap4

Eleverne har inden for data og chance i 4.-6. klasse beskæftiget sig med aflæsning af diagrammer, konstruktion af egne diagrammer, sammenligning af simple datasæt og forudsigelser af chanceeksperimenter på baggrund af gæt og spillignende forsøg.
I 7. klasse bygger vi videre på disse forudsætninger. I scenariet 7.a er online er der fokus på brug af diagrammer og statistiske nøgletal. Eleverne præsenteres for søjlediagrammer, stablede søjlediagrammer og cirkeldiagrammer.
I scenariet Idræt og motion sættes der fokus på to af de centrale statistiske nøgletal – nemlig median og gennemsnit. Eleverne kan bruge digitale-værktøjer til sammenligning af datasæt og begreber som relativ og absolut opgørelse af datasæt via frekvens- og hyppighedstabeller kommer i spil.
I scenariet Musik på mobilen er der fokus på, hvordan forskelligartede optællingsmetoder kan støtte den teoretiske sandsynligheds-beregning, der også er kendt under begrebet kombinatorisk sandsynlighed. Eleverne gør her brug af tælletræer og chancetræer og optælling af kombinerede sandsynligheder.