maal_kap7

I kapitlet beskrives den særlige sammenhæng mellem to talstørrelser, der kan betegnes som en funktion. Heri indgår overvejelser over brugen af afhængige og uafhængige variable. Eleverne skal anvende alsidige repræsentationer, herunder tabeller, grafer, funktionsforskrifter og hverdagssproglige repræsentationer. Undervejs i kapitlet vil der blive inddraget digitale værktøjer i fremstillingen og sammenligningen af de forskellige repræsentationer. Der lægges i 7. klasse mest vægt på den lineære funktion med særlig fokus på den ligefremme proportionalitet.
I scenariet På sporet af en grævling bruges koordinatsystemet og bliver her præsenteret som en lokaliseringsmetode.
I scenariet Det gror er det centrale, at eleverne ser på forandringen fra gang til gang og i nogle situationer vil opdage, at tilvæksten er konstant, hvorved den kan beskrives som en lineær vækst.
I scenariet Hvor meget er pengene værd? er temaet valuta. Scenariet giver anledning til at arbejde med ligefrem proportionalitet i form af funktioner med forskriften y = ax – beskrevet grafisk, tabellagt og ved brug af formler/forskrifter.