maal_kap1

Vi indleder med et kapitel om egenskaberne ved de elementære talmængder med særligt fokus på potenser og kvadratrødder samt enkle beregninger med disse. Der repeteres desuden viden om og færdigheder i beregning med negative tal og beregninger knyttet til brøkbegrebet.
I scenariet Teleskoper forventes det, at de fleste elever kan omsætte fx 103 til 1 000, men det vil være nyt for de fleste, at en tierpotens kan have en negativ eksponent, som angiver brøker.
I scenariet Tuberkulose vises regnearks og andre digitale værktøjers måde at angive tierpotens. Den videnskabelige skrivemåde bliver nogle gange omtalt som tal på kort form frem for lang form – som man evt. kan overveje at anvende.
I scenariet Fliseforretningen arbejder eleverne med at præcisere fænomenet ”kvadratroden af noget” og skal bibringe forståelsen af, at det er det modsatte af ”kvadratet af noget”.
I scenariet Hofskrædderen er emnet brøker og brøkregning. Eleverne bringes i situationer, hvor de skal kunne redegøre for fordele ved brug af decimaltal ved beregning og sammenligning af størrelser.
Scenariet Hvor er du negativ viser eleverne beregninger med negative tal ved brug af knapper som en anden repræsentation end den tidligere – tallinjen.