maal_kap4

I kapitlets første scenarie Sten bliver til figurer arbejdes der med talrækker og figurrækker – her repræsenteret ved figurer, der er bygget af sten, og som vokser i antal efter et særligt talmønster. Via sådanne byggerier udvikles elevernes evne til at generalisere deres eksperimenteren såvel sprogligt som algebraisk.

Scenariet Når der dykkes anvendes til at se formlen som en beregning af variable og konstante størrelser. Det er ikke meningen, at eleverne skal huske disse formler, men kun at de kan omskrive, beskrive og tolke dem. Meningen er også, at eleverne skal få øje på, hvordan en formel kan omdannes til en ligning.
Scenariet For mange løse skruer skal vise, hvordan geometri kan understøtte algebraiske regneoperationer. Vi ser fx på den klassiske algebraiske regel om, at (a + b)2 = a2 + b2 + 2ab. Regler, som typisk har været udenadslære ved megen undervisning i algebra. Her forsøger vi både at illustrere og bevise sætningernes gyldighed via arealberegninger af rektangler.
I scenariet Kalorier og bevægelse sætter det faglige indhold fokus på ligningen og uligheden.
Gennem uligheder vil man kunne forholde sig til sammenhænge, som ”højest” eller ”mindst” – som begyndende indsigt i grænseværdier.