Læringsmål 1
1
Jeg forklarer sammenhængen mellem sidelængder og vinkler i en retvinklet trekant
2
Jeg beregner afstande i retvinklede trekanter ved brug af den pythagoræiske læresætning
3
Jeg opstiller hypoteser vedrørende sammenhængen mellem vinkler og forhold mellem sidelængder i en retvinklet trekant og bruger et digitalt værktøj til at undersøge disse sammenhænge
Læringsmål 2
1
Jeg viser sinus, cosinus og tangens som forholdstal
2
Jeg beregner afstande i retvinklede trekanter ved brug af sinus, cosinus og tangens
3
Jeg viser og forklarer, hvordan jeg beregner vinkler i retvinklede trekanter ved brug af sinus, cosinus
Læringsmål 3
1
Jeg skitserer tegninger som grundlag for mere præcise konstruktioner herunder brug af målestoksforhold
2
Jeg anvender informationerne på en skitse til at foretage beregninger for at få flere informationer til min konstruktion
3
Jeg anvender funktioner i digitale værktøjer som fx GeoGebra til at fortage beregninger af vinkler og sidelængder, som er nødvendige for at kunne konstruere ved givne betingelser