Læringsmål 1
1
Jeg forklarer, hvordan et forhold kan skrives som brøk
2
Jeg viser og forklarer at en brøk og et decimaltal er to måder til at beskrive et forhold
3
Jeg redegør for forskellige typer af decimaltal fx i forbindelse med at jeg omskriver en brøk til et decimaltal
Læringsmål 2
1
Jeg udregner kvadratroden af et tal fx ved hjælp af lommeregner
2
Jeg anvender gennem undersøgelse regneregler for beregning med kvadratrødder
3
Jeg redegør for, hvorfor kvadrattal tilhører mængden af irrationelle tal
Læringsmål 3
1
Jeg omskriver en gentagen multiplikation til et potenstal – og omvendt
2
Jeg forklarer, hvordan en stambrøk kan omskrives til et potenstal med negativ eksponent
3
Jeg redegør for, hvordan jeg anvender regnereglerne for potenstallene med såvel positiv som negativ eksponent
Læringsmål 4
1
Jeg omskriver et naturligt tal til et produkt af primfaktorer, så det er nemmere at regne videre med tallet
2
Jeg omskriver store og små tal til den videnskabelige skrivemåde, hvor jeg benytter min viden om positionssystemet og tierpotens
3
Jeg vurderer og vælger notationsformer efter hvilken situation, tallet skal indgå i. Fx ved sammenligning af talstørrelser, i udregninger, ved hovedregning osv. Skal tallet indgå i en videre behandling? Skal resultatet være præcist?