Læringsmål 1
1
Jeg tegner/skitserer en sammenhæng af fx siderne i et kvadrat og kvadratets areal og udtrykker det algebraisk
2
Jeg anvender en opdeling af sidernes længde i et kvadrat til summe af to tal a og b, så arealet derfor er (a + b)2 og tilsvarende, hvis siden er beskrevet ved en differens (a – b)2
3
Jeg redegør for og beviser at (a + b)2 = a2 + b2 + 2ab og (a – b)2 = a2 + b2 – 2ab ved hjælp tegning og reducering af algebraiske udtryk herunder brug af parentesregler
Læringsmål 2
1
Jeg beskriver en talfølge ved at navngive et af tallene fx n
2
Opstiller, løser og tolker en førstegradsligning ud fra almene regler for dette, når jeg fx skal finde tal i en talfølge
3
Jeg opstiller, løser og tolker enkle andengradsligninger, når jeg fx skal beskrive sammenhænge i kvadratiske felter i en gangetabel – bl.a. ved at reducere og bruge parentesregler
Læringsmål 3
1
Jeg opstiller og fremstiller tabel til grafisk beskrivelse af førstegradsligninger
2
Jeg tegner og beskriver ligninger og uligheder grafisk samt ved brug af CAS
3
Jeg redegør for mulige løsninger i ligningssystemer både algebraisk og grafisk samt ved brug af CAS
Læringsmål 4
1
Jeg indsætter værdier i formler til beregning af værdier
2
Jeg omskriver formler, så de udtrykker det, der skal findes.
3
Jeg redegør for beregninger af formler med variable (og konstant) med og uden CAS